Friday, April 8, 2011

Kuih Kosui ke Kuih Kaswi ?


Assalamualaikum...

Dulu-dulu.. ma aku panggil kuih ni Kuih Kusu... (biasalah kan.. sleng orang Trengganu...hehe..)   Kalau ikut ejaan yang betul Kosui kan? Tapi bila aku dah duduk di Selangor ni... dari sebutan Kusu/Kosui sekarang ni aku jadi terbiasa panggil Kuih Kaswi pulak... mungkin sebab selalu dengar orang lain dok sebut Kaswi/Kasui... hehehe... Hakikatnya walaubagaimana ejaan & sebutannya.. kuihnya tetap yang sama je kan?  Cuma kalau kat Pantai Timur ada lagi nama yg sebutannya sangat berlainan iaitu Kuih Tepong Kapur...... Kuih ni bahan2 utama nya tetap sama... cuma bancuhannya sengaja dibuat agak pekat sedikit dari Kosui.  Cara menghidang pun sama jugak dihidang bersama kelapa parut putih yang dicampurkan sedikit garam... cuma kelainannya.. cara memotong Kuih Tepong Kapur ni kenalah potong nipis2... hmm... dua2 pun aku suka kuih ni tak kisah samada Kosui yang kuihnya lembik2 sikit ataupun Kuih Tepong Kapur yg agak pejal...  dua2 pun sedap... tak pernah jemu dimakan...

Ada satu malam tu.. jiran ku Laily call aku mintak aku buatkan Kuih Kosui ni untuk dibawa ke ofisnya sebab ada meeting.  Mula2 tu aku rasa macam malas jugak sebab aku rasa kuih ni senang sangat.  Lagipun takkan Laily tak boleh buat sebab dia pun selalu jugak masak utk tempahan.  Bila dah borak2 dengan dia... oohh... barulah aku tahu rupanya waktu tu  dia masih berada di rumah maknya.. maknanya kalau dia balik rumah takut dah lewat malam & tak sempat nak buat.  Oklah kalau macam tu aku buatkan jelah.. Nasib baiklah ada stok gula merah kat rumah & resepi kuih ni pun dah melekat dalam kepala...  jadi terus jelah aku masak air gula merah..  Dah buat untuk Laily tu.. aku buatlah lebih sikit untuk kami anak beranak jugak 1 loyang lagi kecik... hehe... Oklah..  pagi ni layan kuih Kosui nilah ye... (walaupun hanya tinggal gambar.. hehe) biarpun resepi mudah.. nak jugak letak resepi dalam blog sebab anak-anak suka sangat dengan kuih ni....
loyang besar tu untuk tempahan.. yg kecik tu untuk makan sendiri..

Kuih Kosui / Kaswi
Resepi : MaDiHaA a.k.a Ratna

Bahan2 batter
3 cawan tepong gandum
2 sudu besar tepong ubi kayu
1 1/2 cawan gula merah (kalau utk mkn sendiri.. MaDiHaA letak 1 cawan je)
2 sudu besar gula pasir (ikut manis yang dikehendaki)
6 cawan air (gunakan separuh dari air untuk dimasak dengan gula merah)
3 ~ 4 sudu  besar kicap manis
2 sudu kecil air kapur 

Bahan salutan
Kelapa parut putih
sedikit garam  

Cara2 menyediakan
1. Masak gula merah & gula pasir bersama dengan  3 cawan air sehingga gula larut.  Tapiskan & campurkan dengan 3 cawan lagi air lalu sejukkan betul2 air gula tadi.  Sementara itu.. panaskan periuk pengukus.
2. Campurkan tepong gandum & tepong ubi kayu lalu tuangkan air gula yang telah sejuk, air kapur & kicap manis lalu digaul rata.  Tapiskan.
3.  Sapukan loyang dengan sedikit minyak.  Tuangkan bancuhan yang telah ditapis lalu kukuskan selama 45 minit atau sehingga masak.  Sejukkan  betul2 sebelum dipotong & dihidang bersama kelapa parut yang digaul dengan garam.

Nota MaDiHaA : kukuskan sebentar kelapa parut supaya ianya tahan lebih lama.



Selamat mencuba!

17 comments:

cik cek said...

Salam pagi Jumaat...Waaaa...ada kuih kosui...fav husband kak cek ni....sebab dia suka sgtla kak cek beria2 belajo nak buat kuih....sampaila husband kak cek kata perfect...lega rasa hati...he he....
Kak cek selalu buat tak guna tpg gandum...kak cek cuma guna tpg beras + ngan tpg ubi....macam2 versi kuih kasui ni kan....

Chik Mimi said...

kalau akak pun panggei kosui gak,lamanya tak mengosui ni

Hana Kirana said...

sedapnye.. tengah ngidam lom berpeluang dpt lg.. suka makan yang takde kelapa

Nieza said...

lama tak mkn kuih kosui ni...sedapnya!

Kak Sam said...

Alamak 1 of my feberet ni. Teringinnya.

ain (sweet thots) said...

suka suka suka. owh, org ganu yg panggil kosui ye.

K.Nor said...

laaa... kosui ni tepung kapur ke? baru ku tau.. hihi.. kuih tepung kapur, kuih pebret cik abg ni hehe

Zaliedana said...

Kak wah nmpk kuih kosui nih sedap lak plk..Xpernah wat lagi,nni leh la try resepi akak nih..

RynaHakimi said...

nak kuih kosui siket!! sedap nampak tu =)

wati said...

sedapnyer kuih tu...nak try la buat..byk dah resipi akak sy simpan tp x buat2 juga hehe bz manjang...

Citarasa Rinduan said...

selamat pagi..
mamawandiha...ayu tiak kuih kosui..
aduhai...dgn b,ground yang menggoda....ditambah kuih yang ceria..terbaiklah pic nie

Diana @ Melley Mey said...

dah lama diana x makan kuih kosui nie... buat pun x pernah lagi... hehehe... tq akak tuk resipinye nie.. boleh try buat sndiri nnt

Anonymous said...

dedulu masa kecik-kecik dengor orang Johor panggey kuih nih..Tepung KUSOI...bila dah besor pindah negeri lain..bunyi namanya Kuih Kaswi@kosui..apa pun suka kuih nih lembut liut gituh dan enak dicampur kapur sedikit...Kakwa

Anonymous said...

Emm dah lama nak cuba wat kuih ni...lily

NANA said...

kalu tak bubuh kicap tu tak pe ke?

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

NANA.. tak bubuh kicap tu pun takpe.. cuma kuihnya jadi kurang gelap & kurang lemak sebab sifat kicap yang hitam memberi sedikit warna pada kuih & rasanya yg masin2 manis tu memberi rasa lemak pada kuih.. itu aje fungsinya...

ezan azlan said...

my favourite kuih tp kalu beli jarang dpt rasa yg terbaik..jd kita dah dpt resepi ni kita nak belajar wat lak..cayuk2 for me..moga dpt rasa yg terbaik mcm akak madihaa wat...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...