Monday, June 13, 2011

Rezeki dari kampong...

Assalamualaikum...
Sesaja jer nak pos gambar ni.... 


Masa baru balik dari kampong MIL aritu.. aku letak benda2 ni dalam dulang tu.. petang keesokannya lepas balik dari kerja.. bila tengok balik.. ehh.... kalau ambik gambar buah2 & sayur ni mesti cantik jugak ni... so.. aku pun susunkan elok2 semua2 tu.. pastu klik2 ler.. kita tengok apa kejadian pada semua benda2 yang aku bawak balik dari kampong ni yer... harap2 takde yang membazir.. hehe...

Dari atas ke kanan.. buah limau bali, batang lambuk (bukan batang keladi tau!), pisang emas (belum masak), bunga kantan, jantung pisang, daun pandan & pisang sematu (panggilan orang Raub.. org sini panggil pisang apa ye? Pisang nipah kot..)


22 comments:

Chik Mimi said...

assalam ratna sama ler akak kalau balik kmpg mesti angkut stok balik sini hehehe

CT Delima said...

As'salam Ratna

Dalam banyak2 ct suka pada jantung pisang tu..hihihi. kalau celur jantung tu dan buat ulam cecah dengan sambal asam, memang pengsan makan :D

K.Nor said...

batang lambuk?? ingatkan batang keladi versi hijau td.. tak pernah tengok dn tak pernah dengat lg nama tu.. buat masak apa tu yg sedap ratna?

Sizuka said...

kerabu jantung pisang! peh! best!! :D

Mama Gee said...

mcm2 ade yaa...berbaloii balik kpg :)

Nur Ede said...

Best nyer balik kampung... macam macam ada kan Madiha... akak suka jantung pisang tu... klu buat kerabu sedapp nyerr...

Aishah @ Ariffin @ Aqil said...

byk tu bwk blk dr kampung...bestnye kalu duk sblh umah akak...

Mamasya said...

Assalammualaikum Ratna.apa kabar? sy baru berkesempatan nak jln2 blog Ratna&kwn2..rindu dgn kwn2.citer balik kg...rindu pulak dgn kg.stok daun pandan dan bunga kantan ada jugak angkut dlm kontena, kat Mesir mmg tak da.

Cendana Kasih said...

paling tergoda tengok batang lambuk tu..lama sangat dah tak makan..

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Rindu Madihaa...
Best tgk oleh2 dari kampung... blh lah msk syr2 kampung...
Mee lidi resipi dari kak ummi mama pun dh pernah buat tapi gunakan spaghetti jer..sedap :P

cikmanggis said...

rindu kampung halaman:)Cm paling suka jantung pisang tu:)buat kerabu sangat sedap.

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Cik Mimi: selalunya macam tulah kan? almaklumlah.. kalau kat bandar ni.. semua benda nak kena beli... kat kg... kita petik je kat pokok... hehe..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

CT Delima : jantung pisang tu memang sedap celur atau buat kerabu... tp dalam hati ni dah berangan nak masak lain sikit dari tu... rindu nak mkn masakan yg ma pernah masak dulu2.. hehe.. tunggu nnt kita kongsi resepinya yer..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Kak Nor: sy pun tak pernah kenal batang lambuk sebelum kawin kak... bila dpt org raub ni.. mcm2 benda yg saya tak kenal dah jadi feberet saya.. hehe.. batang lambuk tu sedap wat masak lemak.. tak pernah cuba lagi masak lain.. selalunya MIL gulai campur daging/sardin.. dua2 pun sedap

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Sizuka: tak dinafikan mmg kerabu jantung... terbaikk... hehe..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Mama Gee, memang macam2 ada kalau blk kg... semua fresh2 lagi.. yg penting.. sayur kg semua free... hehe..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Nur Ede: macam nilah selalunya kak... kalau blk kg.. ada je yang nak diangkut balik KL... itu belum lagi saya tayang tempoyak...tapi kali ni tak ambik stok tempoyak sebab ada byk lagi.. hehehe...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Aishah:a'ah... tiap kali blk kg mmg ada je yg dibawk... itupun yg dalm gambar tu sebahagian memang dah bagi kat baby sitter sikit... hehe

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Mamasya: salam ziela.. ratna sihat2 aje... ziela dan anak2 mcmana... cuaca kat sana mesti lain kan.. harap2 dpt menyesuaikan diri... macamana nak simpan lama daun pandan dngan bunga kantan tu ye?

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Cendana Kasih: tak ramai yg kenal batang lambuk tu... orang raub je kot yg kenal sayur ni... sebab saya dok lama kat phg belah rompin.. tak pernah tau pun ada sayur lambuk ni...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Mama Hawa: salam rindu jugak mama... lama kita tak sembang kan? Saya mmg suka ngan sayur2 kg ni mama... lagi2lah kalau dpt yg fresh2 gini.. lagilah best.. hehe.. a'ah.. mee lidi tu rasanya boleh juga ganti dgn spageti.. cuma mungkin rasa dan tekstur mee tu akan rasa lain sikitlah kot... hehe.. tapi yg penting masakan cara kak ummi ni sedap jugak di tekak kan?

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

CM... kg MIL kita tak jauh kan? sy kat raub.. akak kat bentong.. hehehe.. mmg rindu kalau lama tak blk kg.. mmg best jantung pisang dibuat kerabu... tp kali ni.. saya dok rindu ngan masakan ma dulu2... lain kalilah kot buat kerabu.. hehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...