Terima kasih kepada yang sudi follow....

Thursday, June 23, 2011

Terung Sos Hoisin

Salam petang semua...

Waduh2.. terkejar2 nak menghapdet petang ni.. nasib baik sempat jugak mencelah.. hehe... Bukan ada orang paksa pun update 2 kali sehari.. tapi saja jer sebab nak cepat2 clearkan gambar2 yang ada tu... Nak kata rajin sangat memasak takdelah juga.. Masak pun yang ringkas2 aje.. resepi pun takde yang canggih2... yang biasa2 aje..

Oklah takmo bebel banyak2.. ini menu sayur 2 hari lepas kalau tak silap.. resepi ambil dari blog Mat Gebu dah begitu lama... dari tahun lepas lagi!  Tapi asyik tertunda2 nak cuba.. padahal sos hoisin memang ada dalam esbox tu...  Terung pun selalu jugak en. abang beli.. tapi selalu jadi menu lain. hehe.. 


Ok menu ni walaupun nampak ringkas tapi sedap jugak terung dimasak gini... Tak sangka pulak Kakak Dini & Abang Haziq  pun suka... sebelum ni diaorang berdua tu jarang nak makan sayur terung ni... bagus anak2 ibu sekarang ni... dah banyak sayur yang korang dah pandai makan.. hehehe.. Aku memang sejak dari awal lagi suka biasakan anak2 makan sayur. Alhamdulillah.. anak2 suka makan sayur walaupun ada juga sayur yang dorang tak reti lagi makan.. Tapi takper.. mungkin bila umur makin meningkat.. dorang boleh biasakan diri makan mana2 sayur yang dorang tak suka tu... Alin yang kecik tu pun suka makan sayur.. feberet sayur dia ialah lobak merah, cauliflower & brokoli.  Kalau Haziq dulu.. yg paling dia suka brokoli.. tp sekarang dah banyak sayur yang dia suka.. Ehh! melalut2 pulak.. kata takmo bebel panjang.. hehe..

Ok sambung pasal menu hari ni.. Thanks CMG kongsi resepi ni yer... akak C&P resepi kat sini pulak... halal yer..

Terung Sos Hoisin
Resepi : Mat Gebu

Bahan-bahan
2 biji terung biru, buang sedikit kulit, hiris serong dan rendam dalam air garam
1/2 cawan air
1 camca besar sos "hoisin"
1/2 camca besar sos tiram
1 camca besar cili kisar
1 camca besar kicap cair
1 batang leek, kerat2 dan rendam (tak letak.. takde stok)
1 biji bawang besar*
2 ulas bawang putih*
3/4 camca besar udang kering, rendam 10 minit dan toskan*(*ditumbuk lumat)
1 camca besar cuka makan
Cara-cara
1. Panaskan sedikit minyak, tumis bahan tumbuk hingga harum, masukkan cili kisar dan kacau rata. Masukkan sos tiram, sos hoisin dan leek. Gaul rata dan tuang air. Biar mendidih perlahan.
2. Masukkan terung tadi (toskan dulu), kacau dan masukkan kicap cair dan cuka makan. Masak hingga terung lembut. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan segera.  


Selamat mencuba!

Updated: 24/6/2011
Ini gambar Sos Hoisin yang MaDiHaA gunakan.. khas kepada adik2 yang bertanya.

7 comments:

chikadakbiru said...

sos hoisin tuh sos ape yer..bese dengaq tapi tak bese beli ..nampak cam shedap sangat...

Zaliedana said...

Assalam kak,sos hoisin masak ngan ayam pon sedap kak,Mmg best sos nih,sy pon da tgk CMG Masak udang guna sos nih..Hehe,bguih anak2 akak suke mkn sayur..A"ah kan kak,kdang tuh mcm xlengkap lak kalo xupdate 2kali sehari,kalo mls,1 pon xupdate,hehe..Btw,terung nih mmg nmpak sedap kak,terliur lak tgk..

Mira said...

nampak sedaplah terung sos haisin nih..mmg ada jual yek sos ni kak madiha...akak tjk arr botol sos ni mcm mn...ntn leh beli leh try resipi akak nih..

Sofea said...

Madiha...ni la salah satu sayur fav akak & hb..masak hari2 pun x pe..slalu masak sambal terung, with sos hoisin x pernah cuba lagi..:)

cikmanggis said...

terung adalah salah satu sayur yang Cm sangat suka.mak Cm ajar makan begitu je buat ulam dengan budu..sedap..apa lagi jika dimasak begini.

zanafahmi/PB said...

mcmna la rupa sos hoisin tu? kena belek kat shopping komplek nmpknya, ahh...carik pkcik google je la..

Juwita Jamaludin said...

salam kak madiha.. first time dengar sos tu.. tak dapat la saya nak menerai.. huhuhhuhu mesti sos tu ada kat msia je kan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com