Tuesday, June 14, 2011

Super Moist Carameled Banana Cake

Assalamualaikum...


Sebabkan terliur dengan kek yang Mama Hawa Singapore buat baru2 ni.. aku pun nak jugak mencuba. Kebetulan semua bahan2 ada termasuk pisang yang memang dah terlampau masak kat rumah tu.. jadi terus ler aku jalanlan projek kek ni...

Dah ramai kawan2 buat kek ni.. tapi kebanyakkan buat guna kaedah bakar.. aku saja nak cuba kukus sebab dalam resepi kata boleh juga dikukus... hasilnya... alamakkk.. nampak macam kek bantat aje... hehehe.. tapikan.. walaupun nampak gitu.. kek ni sangat sedap! Tekstur kek dah jadi macam apam.. lembut pun macam apam jugak... akibat malas nak balut penutup pengukus dengan kain.. akibatnya.. permukaan kek jadi berkedut2 terkena titisan wap.. hehehe.. tp takperlah... mujur kek ni sedap.. insyaAllah.. ada kerajinan nak cuba versi bakar pulak. Boleh tengok kawan2 yang lain yang dah pernah buat.. antaranya.. Ika/Ijayuji ,Mama Hawa dan yang terbaru... Hazila pun ada buat jugak & katanya macam tak berapa jadi jugak.. hehe.. kita samalah ye Hazila.. tapi takperlah nasib baik kek ni sedap kan...
 
Mintak izin dengan Fida MyR untuk letak resepi kat sini yer.. Terima kasih untuk resepinya yer...


Super Moist Carameled Banana Cake
Resepi: Kak Fida MyR
source: Ika/Ijayuji
source : Mama Hawa


Bahan-bahan ( loyang 8 inc. / 9 inc. )

    * 1 cawan pisang lecek (240 g)
    * 1 cawan gula halus (200 g) (MaDiHaA guna 80 gm saja)
    * 125 g mentega (1/2 buku)
    * 1 sk bicarbonate soda
    * 2 sb susu segar
    * 2 biji telur - A
    * 1 1/2 cawan tepung naik sendiri (200 g) - ayak - mama gunakan tepung gandum & 1 sudu teh baking power

Cara-cara

   1. Pisang lecek,gula,mentega b. soda dan susu disatukan dalam periuk bersih.
   2. Masak atas api perlahan sambil dikacau hingga berkaramel.Sejukkan dan alehkan ke dalam mangkuk pengadun.
   3. Masukan telur dan tepung sambil dikacau hingga adunan sebati.Tuang adunan ke dalam loyang yg beralas dan gris.
   4. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan dulu pada suhu 160C selama 45 min atau hingga masak.
   5. Sejukkan kek sebelum dipotong dan dihidangkan.
   6. Adunan boleh juga dikukus...


Selamat mencuba!

22 comments:

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Madihaa...
Kek Pisang ni agak nyer tak sesuai dikukus..Nmpk jgk kat dapur Hazila buat pun cam dini jgk..takpe janji sedap & lembut. Mungkin Madihaa blh cuba yg version bakar plak :)
Kak Hawa dah msk ikan bawal lemak nenas bila nmpk N3 Madihaa tempoh ari..tq yer ingat kan & kak hawa C&P resipi dari sini yer :)
jantung pisang blm pernah msk lemak atau buat acar..selalu suka rebus & cicah ngan sambal asam...kat spore ni nak cari jantung ada sikit punya susah lah..tgk lah bila senang nk gi JB cari jantung pisang :) Thnks yer madihaa for the recipe :)

Anna Qawina said...

tumpang minum petang ye kak..hehe..haritu kita buat pun bakar..Alhamdulillah gebus je..Mas pernah kukus, elok je nampk..mungkin kna kukus dlm bekas kck2 tak..hehe..apa2pun baunya yg wangi tu yg sedap kan..

cik cek said...

Wah! sana sini menu kek pisang...cam best je resepi ni...boleh gak kak cek cuba buat nanti...

Wanieyra said...

Salam Madiha...

ira pun dah try tapi ira bakar...

♥LOVE2COOK♥ said...

Baru jumpa kat rumah Wanieyra! Dah datang sini ye kek mabeles ni!!! :D

Nak tapau jugak..sedap yummy!

Nur Ede said...

Salam Madihaa...
singgah pepetang kat umah madiha...waaaa ada kek pisang uiskk.. fav akak nie... tumpang minum petang kat umah madiha ajelah aci takk...sedap nyer...

AZLITA AZIZ said...

salam kak madiha..
ita nampak yg buat versi kukus mmg jadi mcm bantat gitu teksturnya.. kalau yg bakar molek pulak kan?? tapi kalau bantat pun sedap jugak tau! macam lembab2 kan?

Juwita Jamaludin said...

Salam kenal kak madiha... Best2 menu disini... Salam perkenalan dr jepun

CT Delima said...

As'salam Ratna

tak apalah walau jadi macam tu, tambah sedap sebab lembab2 gitu kan. Kadang2 tak semua resipi yang dibakar tu boleh dikukus. tapi tak tahulah kalau kawan2 yang lain kukus boleh menjadi.

Aainaa said...

salam akak...yummi....sedapnya dapat makan kek pisang...aina blum pernah try lagi buat kek pisang...

Amie said...

assalam,
kalau buat kek kita suka kukus je sbb belum pandai jaga api... he eheh mak budak baru belajar nih!

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Mama Hawa: agaknyalah kot... insyaAllah.. mmg nak cuba gk versi bakar... pisang pun ada byk ni.. hehe.. ohh..mama dah buat ye ikan lemak ijau tu? sedapkn? jantung pisang tu sedp gak tau mama buat acar cenggitu.. cubalah nnt kalau terjumpa jantung..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Anna Qawina: tulah tgk org lain buat elok je gebus.. akak punya je kurang menjadi... agaknya btl ler kena guna bekas kecik2 kalau nak kukus.. takper.. akak nak buat versi bakar lak nnt.. sbb kek ni sedap.. mmg tak serik nak cuba lagi.. hehe..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Cik Cek: yelah kak cek.. musim kek pisang skrg ni.. mcm2 versi ada.. haha.. tp kek ni sedap walaupun yg sy buat ni bantat sikit.. rasa mcm apam gitu kak.. ni kalau gebus mcm kek mesti lagi best ni..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Wanieyra: dah tengok ira punya.. elok je gebu.. rasanya kek ni tak sesuai dikukus kot..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Love2Cook: biasalah love.. mmg selalu berjangkit sana sini.. lepas ni entah2 ada kat rumah love pula.. hehe..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Nur Ede: Salam kak... nak minum kat sini... sila2... sila layan diri yer.. hehe...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Azlita Aziz: Salam Ita.. a'ah tulah entah ngapa jd mcm bantat pulak.. nasib baik sedap walaupun kek dah jd mcm apam.. hehe.. betul kata ita tu.. walaupun bantat.. tp lembut juga tauu... anak2 suka..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Juwita Jamaludin: Salam perkenalan juga.. t.kasih sudi intai2 kat sini.. jauh rupanya Juwita... nun di negara Hihonn.. heheh..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

CT Delima: Salam CT... rasa kek ni sedap tau CT walaupun nampak bantat tapi teksturnya tak keras.. lembut aje serupa apam.. anak2 Ratna suka.. kiranya.. tak membazirlah.. hehe..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Aainaa: salam Aainaa... memang sedap kek ni tau.. lebih2 bila terasa caramelnya tu.. bolehlah cuba buat nnt.. tp akak suggest guna kaedah bakarlah.. kalau kukus takut jd mcm akak punya.. ehh.. tapi sedap tau.. rasa mcm apam..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Amie: ala Amie.. kita pun baru belajar jugak.. bukannya pandai sangat pun... ini pun try & error.. tak semua eksperimen menjadi dengan jayanya.. hehehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...