Terima kasih kepada yang sudi follow....

Wednesday, June 15, 2011

Ulundu Vadai

Assalamualaikum... hye... jumpa lagi...

N3 nak cepat je ni... so layan dulu Ulundu Vadai ni yer.. Dah lama buat ni sebenarnya... resepi ambil dari SINI... tapi ada ejas2 sikit.. masih belum memuaskan hati sebab belum dapat vadai lembut spt yang diidam2kan walaupun yang ini dah ditambah soda bikarbonat... 

Cuci2 mata sajalah ye.. tak payah mintak.. dah lama habis.. hehe..




Ulundu Vadai
Source : recipe-central.blogspot.com

Ingredients

Urad dal - 1 cup (MaDiHaA guna 1 cawan kacang dhal + ½ cawan kacang ulundu)
Greenchilli - 2
curry leaves- 3-4
coarse pepper powder- 1tsp (ganti dengan serbuk cili kasar)
soda - a pinch (optional) (letak 1 sudu kecil)
salt to taste
oil for frying
1 biji bawang besar (MaDiHaA tambah) ~ didadu

Ini kacang Ulundu/Ulunthu yang MaDiHaA gunakan... 
kalau tak silap.. namanya kacang hitam yang dah dikopek kulit..

Method

   1. Soak 1 cup urud dal in sufficient amt of water for 1 hour
   2. Grind into a thick and fine adding very little water .
   3. Add a pinch of soda, 2-3 chopped green chillies, 1 tsp coarsely powdered black pepper, a bunch of curry leaves and mix well.
   4. Add salt just before preparing the vadai so that it does not become watery.
   5. On a plastic paper apply oil place a ball of this and flatten it by hand. Put a hole in the center. Wet your hands lightly each time you do this
   6. Deep fry this in oil and turn over until the vada turns golden brown.


Happy trying...

15 comments:

norhidana said...

wahaaa saya sgt2 suke mkn vadai kak... tp tak reti nk bt nyeh2

Mama Hawa/Mama Nani said...

Madihaa..
Suka sangat ngan vadai ni tapi yg pernah dilihat adunan ni agak lembik sikit..ada resipi tapi bila tak reti buat cam donut kerana lembik..Kak hawa buat cam jemput2 jer. Tapi hasil nyer lembut & sedap :P

Mylady said...

Sedapnya tengok Vadai hujan2 nih..so far, the best vadai in Penang, dekat Kampung Rawa Sungai Pinang...rangup di luar, lembut didalam..dicicah pula dengan Tulu..fuhhhh...memang terangkat!!

Nur Ede said...

Madihaa...
mmg fav akak vadai nie..nampak rangup jew madiha buat... kacang ulundu tu kacang mcm mana erkk... alahaii banyak tanya pulakk...

Zaliedana said...

Kak Madihaa,sy pong suke sgt vadai,xpernah wat sendrik,slalu bli ajer.Slalu bli yg mamak juai kat little india,mmg sedap betoi,time suam n sejuk mmg lembut ajer..

cik cek said...

cedapnya...teringin lak kak cek nak makan...selalu beli je kat pasar malam...tq madiha for the recipe...masuk list lagi....:)

Malay-Kadazan girl said...

Wah melawat dari dapur Cikmanggis. Bile tertengok ikon terliurnya...lama tak makan ni.

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Norhidana: akak pun suka tau dana kuih ni.. tp malas betul nak buat.. kena tunggu betul2 rajin baru wt.. tp yg ni versi halus tau.. tak sama ngan yg versi kacang kasar2 tu..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Mama Hawa: biasa Indian buat benda ni dorang guna grinder yg tak perlu letak air tu kan? sebab tu tekstur adunan dorang tak lembik & senang nak bentuk. Sy buat kisar guna blender kering tu jer.. tp takleh letak byk2 sbb susah nak halus.. resepi ni tak lembut sgt mcm yg jual kat kedai tu.. tak berapa puas hati le mama..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Mylady: mmg best layan vadai tak kira masa.. kita pun selalunya beli aje.. nk buat selalu je vitamin 'M' bertenggek.. hehe..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Nur Ede: ranguplah jugak kak.. tp dlmnya tak berapa lembut sgt ler kak.. agaknya nak kena letak yis kot.. hehehe.. akak try on your own risk yer.. kikiki..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Zaliedana: nih orang Penang darah Mamak lagi nih mesti kena belajar wt vadai nih....hahaha.. CT belajar lah ngan mak cemana nak wt vadai yg halus ni.. akak punya ni tak lembut sgt pon.. belum jumpa resepi yg betul2 puas hati... cer korek sikit rahsia resepi vadai ni... kalau yg vadai kacang dhal yg kasar2 tu dah jumpa resepi yg sedap..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Cik Cek: samalah sy kak.. salu tu beli je.. tp yg versi vadai kacang dikisar halus ni jarang org melayu jual.. selalu nampak India je yg buat ataupun kat kedai2 mamak je ada..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Malay-Kadazan Girl: TQ sudi singgah sini yer..

Anonymous said...

kak soda 2,soda bikabonat ker?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com