Thursday, June 16, 2011

Cekodok Pisang Berkelapa

Assalamualaikum & good morning everyone... (ecehhh.. speaking Londonn kununn.. hehe)


Pepagi ni layan cekodok pun best jugak kan? Sebelum balik dari kampong aritu actually memang ada lagi pisang yang dah masak sangat dlm esbox tu.  Nampak Izah Daut buat cekodok aritu baru teringat kat pisang ranum kat dlm esbox tu...

Cekodok Pisang Berkelapa ni pernah tengok seseorang dah pernah buat tak lama dulu.. siapa ye.. dah terlupalah.. sori yer.. & terima kasih coz bagi idea tu... resepi pun aku tak simpan... kununnn.. alahai.. cekodok takkan tak reti buat kan.. hehehe.. so cekodok aku ni versi aku sendiri ikut sedap je membuatnya... sukat jugaklah bahan2nya sebab nak catit dlm blog ni.. biarpun u all semua ada resepi cekodok sendiri.. tp letak gak ler resepi utk rujukan anak2 & koleksi dalam blog ni... 

Aku guna pisang sematu atau nama lainnya pisang nipah yang dah masak sangat.. nak goreng bertepong dah tak boleh coz dah masak sangat.. Gasak ler buat cekodok pun janji boleh dimakan.. tp tak cun sebab tak nampak sangat urat2 dia... Layann jelah ye....

Cekodok Pisang Berkelapa
Resepi : MaDiHaA a.k.a Ratna

Bahan2
2 ½ cawan pisang yang dilenyek
2 cawan tepong gandum
1 cawan kelapa parut yang muda (diparut putih)
4 sudu besar gula (ikut manis masing2 lah ye..)
1 ¼ tsp soda bikarbonat (ayak kedalam tepong gandum)
4 sudu besar air (kalau guna pisang jenis berair.. tak perlu boh air.. pisang sematu ni tak berair sgt walaupun dah ranum)
Minyak secukupnya untuk menggoreng

Cara2
Bancuh rata semua bahan2 (kecuali minyak). Panaskan minyak secukupnya & sudukan bancuhan ke dalam minyak panas.  Boleh gunakan 2 sudu untuk membentuk cekodok jadi cantik bulat2.. (aku punya tak bulat pon.. m.a.l.a.s.. hehe) Goreng hingga warna bertukar kecoklatan di kedua2 belah. Angkat & toskan. Hidang panas2.


Jumpa lagi nanti ye... InsyaAllah... Maaf kalau lepas ni asyik keluar menu pisang aje yer... almaklum pisang ada banyak sangat.. pisang dari kg pun semua dah masak.. baru ni pun makcik bagi lagi sesikat pisang embun... tengah diperam juga tu.. kita tunggu jelah apa kejadian pisang2 tu semua ye...

12 comments:

Zaliedana said...

Goog morning kak,hehe..Kak cekodok mmg feberet all time,hikhik..Simple n sedap,tapi xpernah lak letak kelapa,nnti leh try..

tun_telani said...

morning kak... alahai.. nk cari kelapa muda kt mana laa nk wat nih. wat kuih pun guna kelapa kering je.. huhu...nmpk sedap tu.
tun simpan dlm freezer je pisang yg dh masak. tahan berbulan2.. hihi..

CT Delima said...

As'salam Ratna

Cekodoknya kalau makan tengah panas lagi sedap. tapi kan ct kalau buat cekodok pisang ni kadang2 kalau ct ada masak lauk asam pedas tu selalu cecah dengan kuah tu...hihihi memang sedap sepinggan makan tak sedar dah habis.. hehehe

izahdaut said...

akak..
mak saya kalau buat cekodok mg dia suke letak kelapaparut. memang dah ini la cara dia masak. kalau tak abis buat cekodok terus aje lipat dlm daun pisang. jadi lepat lak kan. ari tu rasanya ros jintanmanis pernah buat cekodok letak kelapa. eh ye ke.. tak pasti aa. hehee..

akak sematu tu pisang yang buat goreng tu ye? yang bersegi2 tu? tempat kami lak panggil Cematu. pisang cematu mcam pelat lak dari sematu jadi cematu. hahaha. pisang ni kat kampung tengah banyak, kakak saya duk pulun wat kerepek bisnes. sonok kan duduk kampung ni

Mylady said...

fuh..terliur tengok cekodok pagi2..kalau cicah sambal belacan or sambal tumis, lagi sedap..manis2 pedas gitu..:-)

Jom singgah sini yok :-
IBUNDA'S DELIGHT

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Zaliedana: betul tu.. cekodok pisang mmg all time feberet..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Tun Telani: uishh.. kat sana susah ke dpt kelapa? boleh ehh simpan pisang dlm freezer? tk pernah buat.. tp kalau isi durian mmg akak simpan.. hehe..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

CT Delima: wahhh.. baru ku tahu cekodok pisang pun boleh cicah kuah asam pedas ehh? hehehe.. kita salu cicah kuah2 lebih ni dengan cekodok bwg/ikan bilis jer..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Izah: yelah Izah kan sebab kat kg senang dpt kelapa.. kalau kita kat sini nak buat.. jd satu kerja pulak kena gi kedai beli kelapa parut.. hehe.. ye ehh Rose Jintan Manis yg pernah buat? akak pun lupa betul sapa yg pernah pos ke blog..

ha'ah pisang yg bersegi2 tulah.. sama kot ngan pisang cematu.. kalau kat sini org panggil pisang nipah.. yg biasa org goreng utk jual tu..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Mylady: ehh.. tak pernah cicah cekodok manis dgn kuah2 pedas.. hehe.. sedap ke? nnt kita try yer..

Nieza said...

wow sedapnya cekodok tu kak...lama tak buat...rasa mcm sekrng juga nk pi buat ni..hehe

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Nieza: kalau dah dok dirantauan tu.. nampak cekodok pun boleh terliur yer.. hehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...